Τα μαγαζιά ξεπουλάνε για να μην κλείσουν

  • Η πτώση του τζίρου οδήγησε πολλά εμπορικά καταστήματα να αρχίσουν τις προσφορές πολύ πριν από την επίσημη έναρξη των εκπτώσεων

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2011

Με τον μέσο όρο του τζίρου των καταστημάτων της Αθήνας να πέφτει σε περιόδους διαδηλώσεων και ολικής παύσης μετακινήσεων το 2010 ως και 40%, η αγορά περιμένει την περίοδο των εκπτώσεων σαν όαση προκειμένου να δει σημάδια ανάκαμψης. Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους πάντως οι χειμερινές εκπτώσεις αρχίζουν επίσημα στις 15 Ιανουαρίου του 2011, αλλά ανεπίσημα έχουν ξεκινήσει προ πολλού σε πολλά εμπορικά καταστήματα της Αθήνας και όχι μόνο. «Καταδικάζουμε τη διεξαγωγή εκπτώσεων πριν από το επίσημο ξεκίνημα της εκπτωτικής περιόδου, δηλαδή της 15ης Ιανουαρίου» λέει ο κ. Αντώνης Μακρής, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος. Μπορούμε όμως να κλείνουμε τα μάτια μας στην πραγματικότητα;

«Η αλήθεια είναι ότι οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων τις οποίες εκπροσωπούμε δεσμεύονται και στην πλειονότητά τους δεν κάνουν εκπτώσεις. Οι “μικροί” κάνουν ό,τι θέλουν. Εμείς είμαστε αντίθετοι με αυτή τη λογική του αθέμιτου ανταγωνισμού. Η δική μας παραίνεση προς το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας είναι να μην παραβιάζεται ο νό μος», τονίζει. Σύμφωνα με τον κ. Μακρή ωστόσο, καλό είναι να υπάρξει μια διάκριση: άλλο οι εκπτώσεις που επίσημα ξεκινούν το ερχόμενο Σάββατο για να διαρκέσουν ως το τέλος Φεβρουαρίου και άλλο οι προσφορές που κάνουν πολλά καταστήματα απολύτως νόμιμα. «Οι εκπτώσεις έχουν να κάνουν με την εκτόνωση του στοκ που πωλείται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, πολλές φορές κάτω του κόστους. Οι προσφορές, από την άλλη, αναφέρονται σε προϊόντα της τρέχουσας περιόδου τα οποία δίνονται σε καλύτερη τιμή τη στιγμή που είναι στη μόδα. Είναι εντελώς διαφορετική η λογική των εκπτώσεων με τις προσφορές».

Η μείωση του πραγματικού εισοδήματος και των συντάξεων και η ραγδαία αύξηση της ανεργίας σε συνδυασμό με τις αυξήσεις ΦΠΑ στα βασικά είδη διατροφής άλλαξαν τα δεδομένα και τις προτεραιότητες της καθημερινότητας όπως σημειώνει η Ενωση Καταναλωτών Ελλάδος. Υπάρχει λοιπόν η περιρρέουσα αισιοδοξία ότι οι εκπτώσεις μπορεί να ισοφαρίσουν κάποιες από τις ζημιές που έγιναν το 2010. «Οι ανάγκες υπάρχουν, απλώς συμπιέστηκαν και μετατέθηκαν χρονικά» μας λέει ο κ. Μακρής. «Για αυτό αν δεν υπάρξουν άλλα οικονομικά μέτρα πιστεύουμε ότι ο Ελληνας θα εκτονώσει με την ευκαιρία των εκπτώσεων την αγοραστική του ανάγκη».

 

  • Οι άνδρες έκοψαν τα ψώνια

Σύμφωνα με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος κ. Αντώνη Μακρή, η μείωση του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων από την αρχή του 2010 ως τις 15 Οκτωβρίου του 2010 έφτασε σε μέσο όρο το 15% σε όλη την Ελλάδα. Με τη μεσολάβηση των εκλογών και των απεργιών, η μείωση του τζίρου σε μέσο όρο στην Αθήνα έφτασε την Κυριακή 19 Δεκεμβρίου στο 20%. Από τους καταναλωτές ποιοι ξοδεύουν λιγότερο; « Από τις έρευνες αποδεικνύεται ότι τις λιγότερες αγορές έχουν κάνει οι άνδρες. Ακολουθούν οι γυναίκες, οι οποίες μείωσαν ως έναν βαθμό τα ψώνια, αλλά συνεχίζουν να αγοράζουν, ενώ φαίνεται ότι σχεδόν καθόλου δεν έχουν μειωθεί τα ψώνια για το παιδί. Αυτό αποδεικνύει ότι οι ανάγκες των παιδιών είναι οι μεγαλύτερες της οικογένειας και δεν μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα ποτέ».

Τι λένε οι σχεδιαστές μόδας

  • Λουκία
  • «Νυφικά από 1.200 ευρώ»

 

«Ψωνίστε άφοβα εφέτος. Οι εφετινές εκπτώσεις είναι μεγάλη ευκαιρία» λέει η σχεδιάστρια μόδας Λουκία, η οποία σημειώνει ότι με τα περισσότερα προϊόντα απούλητα οι έμποροι θα κάνουν ό,τι μπορούν για να τα διώξουν. «Οχι, εφέτος δεν με τρομάζουν οι μεγάλες εκπτώσεις» λέει η Λουκία. «Παλαιότερα έπρεπε να ρίξει κάποιος μια προσεκτικότερη ματιά στα εκπτωτικά είδη γιατί σε αρκετές περιπτώσεις επρόκειτο για ειδικά ρούχα, κακοραμμένα, φτιαγμένα από ελεεινά υφάσματα που δίνονταν σε χαμηλές τιμές με βασικό στόχο το κέρδος. Σήμερα οι εκπτώσεις έχουν να κάνουν με προϊόντα πρώτης γραμμής- ως ένας τρόπος να πουληθούν διότι αλλιώς θα μείνουν για πάντα στο ράφι». Η σχεδιάστρια, γνωστή μεταξύ άλλων και για τις νυφικές της δημιουργίες, παρ΄ ότι δεν παράγει στο ατελιέ της ποσότητες ρούχων και δεν κάνει εισαγωγές από το εξωτερικό, αναφέρει ότι η εφετινή μείωση του τζίρου της έφτασε από 20% ως 25%. Και επειδή συνειδητοποίησε ότι η πελάτισσα σήμερα δεν διαθέτει το απαιτούμενο ποσό για να αγοράσει ένα ποιοτικό νυφικό, δημιούργησε- ανεξάρτητα από την περίοδο των εκπτώσεωνμια οικονομική σειρά νυφικών με τιμές που αρχίζουν από 1.200 ευρώ. «Πρόκειται για νυφικά που δεν χρειάζονται πρόβες (οι οποίες πάντα ανεβάζουν το κόστος) και πωλούνται με νούμερα», εξηγεί. Οσο για τις εκπτώσεις στις δικές της δημιουργίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και το 50%. «Τίποτα δεν θέλουμε να μας μείνει στο ράφι», καταλήγει.

  • Ορσαλία Παρθένη
    «Να επιμένουμε ελληνικά»

Για την Ορσαλία Παρθένη, καλό είναι να μη θαμπωνόμαστε από τις μεγάλες εκπτώσεις. «Ενας καταναλωτής δεν πρέπει να είναι χαρούμενος αν πάρει με έκπτωση 70% ένα μπλουζάκι αξίας 300 ευρώ. Αντιθέτως, θα πρέπει να χαρεί αν αγοράσει με έκπτωση 20% ένα μπλουζάκι με αρχική τιμή 50-60 ευρώ». Ως εκ τούτου, τρεις είναι οι σημαντικότερες συμβουλές που έχει να δώσει από τη μεριά της η σχεδιάστρια μόδας Ορσαλία Παρθένη: «Πρώτον, να κοιτάμε την αρχική τιμή του προϊόντος και την πραγματική του αξία πριν δούμε την έκπτωση που έχει. Δεύτερον, να πηγαίνουμεστα καταστήματα με πλάνο και αφού έχουμε οργανώσει το πορτοφόλι μας. Και, τρίτον, να επιμένουμεελληνικά. Επρεπενα το έχουμε κάνει προ πολλού. Ας το κάνουμε τουλάχιστον τώρα!».

  • Μάκης Τσέλιος
    «Η κρίση μάς έχει βουλιάξει»

«Στις εφετινές εκπτώσεις ξεχάστε τη λέξη “παγίδα”» υπερθεματίζει και ο σχεδιαστής μόδας Μάκης Τσέλιος. «Εχουμε πουλήσει τόσο λίγα ρούχα που θα προσπαθήσουμε να πουλήσουμε ό,τι μπορούμε ώστε να συλλέξουμε όσα χρήματα είναι δυνατόν προκειμένου να μπορέσουμε να συγκεντρώσουμε το καλοκαιρινό εμπόρευμα». Ποια είναι σύμφωνα με τη γνώμη του τα «όπλα» του καταναλωτή; «Πρώτα απ΄ όλα η ενημέρωση», απαντά. «Να έχει κάνει έρευνα αγοράς, να έχει δει το ίδιο ρούχο στη βιτρίνα πριν και μετά την έκπτωση. Αλλιώς να πάει σε άλλο κατάστημα». Σύμφωνα με τον Μάκη Τσέλιο, η αγορά που παρουσιάζει πολύ μεγάλη κάμψη, η οικονομική κρίση και ο εγκλωβισμός του κέντρου έχουν ρίξει τη χώρα σε κατάθλιψη. Και η απορία του σχεδιαστή είναι η εξής: «Δεν θα έπρεπε να παραδειγματιστούμε από το εξωτερικό όπου οι εκπτώσεις ξεκινούν μέσα στις γιορτές ώστε να επωφεληθούν οι έμποροι από την καταναλωτική κίνηση της περιόδου και να κάνουμε το ίδιο;». Οι δημιουργίες που σχεδιάζει και πουλάει ο ίδιος τροφοδοτούν μεγάλες εταιρείες και τη χονδρική. Αντιμετωπίζει άραγε προβλήματα στην είσπραξη χρημάτων από τους αγοραστές των δημιουργιών του; «Και παλαιότερα οι αγοραστές παρουσίαζαν ασυνέπεια στη διεκπεραίωση των υποχρεώσεών τους, αλλά εφέτος το πράγμα έχει παραγίνει. Δεν πληρώνει σχεδόν κανείς…» λέει ο σχεδιαστής και καταλήγει: «Το εμπόριο είναι η ατμομηχανή της χώρας. Η κρίση μάς έχει βουλιάξει».

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s