Αίμα με αλκοόλ, αίμα στην άσφαλτο

  • Και το «ένα ποτηράκι» πολλαπλασιάζει τον κίνδυνο πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου, καθώς μειώνει την αντίληψη του οδηγού

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ | Τρίτη 6 Ιουλίου 2010

  • Η κατανάλωση και ενός μόνο ποτού φτάνει για να τριπλασιάσει τις πιθανότητες θανάτου κατά την πρόκληση ενός τροχαίου δυστυχήματος, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα βρετανικού υγειονομικού ιδρύματος. Οπως διαπιστώνεται για πολλοστή φορά, ένα ποτήρι μπίρας ή κρασιού αρκεί για να ανεβάσει το επίπεδο του αλκοόλ στο αίμα του οδηγού ως και 0,50 mg ανά 100 ml αίματος, το οποίο μάλιστα προτείνεται και ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο από τους βρετανούς ειδικούς.

Το βασικό επιχείρημα είναι ότι η ύπαρξη αλκοόλ ακόμη και σε ένα τόσο χαμηλό επίπεδο στο αίμα τριπλασιάζει τον κίνδυνο πρόκλησης θανατηφόρου δυστυχήματος. Και αυτό διότι, όπως διαπιστώνεται, η αναλογία του αλκοόλ στο αίμα λειτουργεί πολλαπλασιαστικά στον οδηγό. Φέρ΄ ειπείν, στα 0,80 mg οι πιθανότητες εξαπλασιάζονται, ενώ στο 1 mg γίνονται 11 φορές περισσότερες.

Οι βρετανοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι διαθέτουν ξεκάθαρες αποδείξεις σχετικά με την επίδραση του αλκοόλ στις αντιδράσεις και στα αντανακλαστικά των οδηγών, τα οποία όπως λένε επιβραδύνονται ακόμα και με την κατανάλωση μικρής ποσότητας ποτού. Οι χώρες επιταχύνουν τις διαδικασίες μείωσης των επιτρεπόμενων ορίων του αλκοόλ στο αίμα, καθώς λαμβάνουν υπόψη τους και τις βαρύτατες συνέπειες που προκαλούν τα αυτοκινητικά ατυχήματα στην κοινωνία και στα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης. Στη Βόρεια Ευρώπη οι σχετικοί δείκτες είναι πλέον μηδενικοί και- τουλάχιστον τυπικά- απαγορεύεται εξ ολοκλήρου η οδήγηση ακόμη και υπό την επήρεια μιας σταγόνας αλκοόλ. Η χώρα μας βρίσκεται στην αμέσως επόμενη κατηγορία, όπου απλώς επιτρέπει όλο κι όλο μισό ποτηράκι, ενώ οι περισσότερες δυτικές χώρες δέχονται ότι ένα ποτήρι κρασί αρκεί για την οδήγηση. Αλλες, όπως η Κύπρος ή οι αγγλοσαξονικές χώρες, διατηρούν αρκετά πιο υψηλά όρια, που φτάνουν πρακτικά τις δύο μπίρες ή τα τρία ποτηράκια ούζου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, στη χώρα μας ένας στους τέσσερις θανάτους που καταγράφεται στα τροχαία δυστυχήματα αφορά νέους ανθρώπους ηλικίας 15 ως 29 ετών και συσχετίζεται άμεσα με την κατανάλωση αλκοόλ. Αλλωστε είναι ενδεικτικό ότι κάθε χρόνο οι έλεγχοι της Τροχαίας εντοπίζουν περίπου 50.000 μεθυσμένους οδηγούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», το 5% των οδηγών που έχουν καταναλώσει αλκοόλ προκαλεί το 25% των ατυχημάτων.

  • «Πόλεμος» επί τροχών

Ο οδηγός αγώνων κ. Τ. Ιαβέρης μιλάει ευθέως για πλεόνασμα ανοησίας στους δρόμους. «Φοβόμαστε την ανοησία. Πρέπει οι έλληνες οδηγοί να καταλάβουν ότι κάτι δεν πάει καλά με τον εαυτό τους. Η συμπεριφορά στο τιμόνι είναι ζήτημα συνείδησης και συναισθηματικής νοημοσύνης και όχικατ΄ ανάγκηικανότητας στην οδήγηση. Ενα κόκκινο φανάρι το περνά μόνο ένας ασυνείδητος» σημειώνει. «Σε όλη την Ελλάδα, και ειδικά στην επαρχία, συναντώ ανθρώπους να βρίσκονται σε κατάσταση ζάληςλόγω του αλκοόλ. Οι περισσότεροι έλληνες κυκλοφορούν υπό το κράτος ζαλάδας και δεν έχουν τον νου τους» λέει ο κ. Ιαβέρης.

Ο βετεράνος οδηγός αγώνων έχει κάνει και κάποιους μακάβριους υπολογισμούς. «Με τους πιο μέτριους υπολογισμούς και αξιολογώντας την ανθρώπινη ζωή στα 500.000 ευρώ- όσο δηλαδή την εκτιμούν οι ασφαλιστικές εταιρείες και τα Ταμεία-, αλλά και όσους χάνουν τη ζωή τους για λόγους που συνδέονται έμμεσα ή άμεσα με την οδήγηση προκύπτει ένα αποτέλεσμα που ξεπερνά τα 13 δισ. ευρώ!» λέει, επισημαίνοντας και την «οικονομική» πτυχή του ζητήματος. «Πρόκειται για πλήρη απαξίωση της ανθρώπινης ζωής. Κανείς δεν ασχολείται ποτέ με αυτή την πτυχή. Υπάρχουν 14 συνυπεύθυνα υπουργείατα οποία αρκούνται σε συγκροτήσεις επιτροπών» καταλήγει.

  • ΤΑ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ ΤΩΝ… ΠΕΘΑΜΕΝΩΝ ΚΑΙ Η ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΖΩΝΤΑΝΩΝ
  • «Τον νου σας στον παππού!»

«Ενας νέος άνθρωποςο οποίος πίνειμπορεί να έχει τα αντανακλαστικά ενός 70χρονου. Αυτό έχει επιβεβαιωθεί και επιστημονικά. Ωστόσο είναι και ο 50άρης ή ο 70άρης που πίνει και οδηγεί, και ο οποίος έχει αντανακλαστικά πεθαμένου. Αυτό είναι αυτονόητο. Για τους μεγάλους σε ηλικίατο κράτος δεν μπορεί να παρέμβει, διότι δεν μπορεί να τους βρει. Μπορούν όμωςνα τους βρουν ο γιος και ο εγγονός, και διακριτικά να τους μαζέψουν, γιατί μπορεί να πάρουν μαζί τους αθώα παιδιά. Εχω κάνει το ίδιο στον πατέρα μου, όταν ήταν στα 65 του. Του είπα:“Δεν ξανακουμπάς τα εγγόνια σου”. Και αυτό διότι συχνά οι γέροι δεν καταλαβαίνουν ότι περνάνε τα χρόνια» λέει ο οδηγός αγώνων κ. Τ. Ιαβέρης.

  • «Αυτή η μαγκιά μάς σκοτώνει»

Η κυρία Βάσω Δανέλλη-Μυλωνά, πρόεδρος του Ινστιτούτου «Πάνος Μυλωνάς», μας λέει: «Ερευνα μας έχει δείξει ότι οι έλληνες οδηγοί είναι οι πιο επιθετικοί και παραβατικοί σε όλη την Ευρώπη. Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον όπως αυτό που βιώνουμε στους ελληνικούς δρόμους, με το έλλειμμα πολιτισμού και παιδείας, η οδήγηση γίνεται πολύ σοβαρή για την ανάπτυξη, την ασφάλεια και την υγεία μας. Πρέπει να δώσουμε προσοχή. Ειδικά σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς που προσπαθούμε να βρούμε αξίες, τι πιο σημαντικό να συμπεριφερόμαστε σωστά; Είναι λυπηρό ότι η χώρα που γέννησε τον πολιτισμό παρουσιάζεται σοβαρό έλλειμμα. Αυτή η μαγκιά μάς σκοτώνει και πρέπει να την ξεριζώσουμε».

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s