Ενστάσεις για την πρακτική της ΕΛ.ΑΣ. στο θέμα ασύλου από τον Συνήγορο του Πολίτη

Προβληματισμό για την πρακτική της ΕΛ.ΑΣ. στο θέμα των αιτούντων άσυλο εκφράζει ο Συνήγορος του Πολίτη, αφού εξέτασε αναφορές Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων.

«Η πρακτική της ταυτόχρονης επίδοσης απορριπτικών αποφάσεων ασύλου σε α’ βαθμό με τη χορήγηση του ειδικού δελτίου αιτούντος άσυλο (ροζ κάρτα) είχε ως αποτέλεσμα να περιέρχονται οι εν λόγω αλλοδαποί σε σύγχυση, καθώς παραλαμβάνοντας τη ‘ροζ κάρτα’, η οποία έχει εξάμηνη ισχύ, θεωρούσαν ότι τους είχε χορηγηθεί ισχυρός τίτλος παραμονής, ενώ στην πραγματικότητα το αίτημά τους για άσυλο είχε απορριφθεί.»

Προσθέτει δε στο πόρισμά της η Αρχή ότι ως συνέπεια της πρακτικής αυτής, ήταν να αντιλαμβάνονται το ανίσχυρο του δελτίου μόνον όταν προσέρχονταν, μετά την παρέλευση του εξάμηνου, στην αρμόδια υπηρεσία προς ανανέωσή του και ενώ είχε ήδη εκπνεύσει άπρακτη η νόμιμη προθεσμία προσφυγής κατά της απορριπτικής απόφασης.

Από τη διερεύνηση των αναφορών των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων από την Αρχή, προστίθεται στο πόρισμα, διαφάνηκε ότι παράγοντες που σχετίζονταν με την όλη διαδικασία ασύλου και επέτειναν την «προβληματική» αυτή πρακτική ήταν:

* Η γενικευμένη και αδιάκριτη υπαγωγή των αιτημάτων στη διαδικασία της ταχύρρυθμης εξέτασης, με συνέπεια την πολύ σύντομη προθεσμία προσφυγής.

* Η καθυστέρηση στη χορήγηση των Ειδικών δελτίων – κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων.

* Η πλημμελής ενημέρωση των ενδιαφερομένων λόγω ανεπαρκούς διερμηνείας.

Αυτές οι πρακτικές είχαν ως αποτέλεσμα, επισημαίνεται από την Αρχή, τη δημιουργία πλάνης στους αλλοδαπούς σχετικά με το καθεστώς παραμονής τους στη χώρα.

Μετά την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη, η αρμόδια υπηρεσία, κατέβαλε προσπάθεια προκειμένου να χορηγούνται τα Ειδικά Δελτία συντομότερα και σε χρόνο διάφορο της επίδοσης της απορριπτικής απόφασης.

Επιπλέον, δόθηκε η δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να καταθέσουν ακόμη και εκπρόθεσμη προσφυγή. Ωστόσο, προστίθεται στο πόρισμα, μια σειρά παρελκομένων ζητημάτων που αφορούν τις διαδικασίες ασύλου για τα οποία η Διοίκηση δεν έχει λάβει σαφή θέση και δεν έχει ανταποκριθεί στις προτάσεις της Αρχής, εξακολουθεί να διαιωνίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο συγκεκριμένος πληθυσμός.

Προβλήματα όπως είναι η δυσκολία πρόσβασης για την κατάθεση προσφυγών (εμπρόθεσμων και εκπρόθεσμων), η μη διασφάλιση παροχής εξουσιοδότησης σε δικηγόρο προκειμένου να έχουν οι ενδιαφερόμενοι νομική συνδρομή, αλλά και η υπέρμετρη καθυστέρηση εξέτασης του παραδεκτού ή μη μιας εκπρόθεσμης προσφυγής. [ΤΟ ΒΗΜΑ, 15/10/2009]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s